جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آنچه در این مقاله می‌خوانید

اصفهان، خیابان سجاد، چهارراه سپهسالار ، خیابان ارباب، دومین دوربرگردان، ساختمان مهر، طبقه اول، دفتر حفاظتی کیمیا

مشاوره قبل خرید و استعلام قیمت انواع درب: 09131085560 - 03136633011 - 03136633010

آموزش نگهداری و سرویس کرکره برقی
فهرست مطالب

درب اتوماتیک کرکره ای مانند سایر درب های برقی برای عملکرد بهتر در مدت زمان طولانی احتیاج به نگهداری و مراقبت دارد. دفتر حفاظتی کیمیا مجری انواع کرکره برقی در اصفهان در این مقاله به شما آموزش نگهداری و سرویس کرکره برقی می دهد. هرگونه سوال یا ابهامی برای شما پیش آمد که داخل مقاله به جواب خود نرسیدید می توانید در قسمت نظرات سوال خود را بنویسید. ما در کمترین زمان پاسخ شما را می دهیم.

آموزش نگهداری و سرویس کرکره برقی

همه ما می دانیم تعمیر در برقی کرکره ای پروسه ای زمان بر و اغلب در بر دارنده هزینه می باشد. به غیر از آن مشکلاتی که برای درب اتوماتیک کرکره ای یک ساختمان پیش می آید، می تواند باعث سلب آرامش و امنیت افراد ساختمان باشد. به همین دلیل باید در نگهداری کرکره برقی دقت کنیم تا نیاز به تعمیر نداشته باشد.

رعایت نکاتی به ظاهر بی اهمیت و مراقبت درست از کرکره های اتوماتیک می تواند باعث شود مدت زمان بیشتری را بدون نیاز به تعمیر و مراجعه به تکنسین از درب اتوماتیک استفاده کنید. یکی دیگر از نکات نگهداری از درب اتوماتیک کرکره ای تغییر فصل می باشد. در پاییز و زمستان، جک ، فنر و موتور کرکره برقی سخت تر از بهار و تابستان کار می کنند. لذا رعایت اصول نگهداری از کرکره نیز در فصل های سرد اهمیت خود را بیشتر نشان می دهند.

۵ نکته آموزش سرویس کرکره برقی 

برای حفظ و نگهداری از کرکره برقی توجه به نکته های زیر لازم می باشد.

  1.  تمیز کردن ریل  و لاستیک های انتهای کرکره برقی برای زدودن گرد و غبار
  2.  هنگام وزش باد یا طوفان چک کنید که شاخ و برگ و یا زباله ای در قسمت های مختلف قطعات  کرکره برقی  گیر نکرده باشد.
  3. در صورت استفاده از تیغه با جنس مرغوب می توانید چند ماه یک بار تیغه ها را با آب و یک فرچه نرم بشویید. ( البته این کار توصیه نمی شود و باید مراقب باشید آب به موتور وارد نشود اما در مواقع ضروری بلا مانع است.)
  4.  بعضی از مواقع کرکره را جک کنید، که جسم خارجی، هر گونه وسیله و یا لانه پرنده ای در آن نباشد.
  5. در سال یک بار کرکره برقی را روغن کاری کنید تا درب روان حرکت کند. در ادامه نحوه صحیح روغن کاری را توضیح می دهیم.

روغن کاری کرکره برقی

مهم ترین مساله در امر روغن کاری درب کرکره ای این است که به هیچ عنوان داخل ریل و یا محل اتصال تیغه ها به یکدیگر را روغن نزنیم زیرا به مرور زمان باعث استحلاک بالا و حتی گیر کردن درب و خراب شدن آن می شود. در مکانیزم درب های اتوماتیک کرکره ای تنها قسمتی که قابل روغن کاری می باشد مربوط به چرخ دنده ها، زنجیر، یاتاقان ( هرزگرد ) است که انجام این کار در موتورهای مختلف متفاوت می باشد.

  • در موتورهای ساید ( که موتور در کنار کرکره قرار دارد ) با روغن کاری زنجیر در سمت راست موتور و همچنین روغن کاری هرزگرد در قسمت مخالف موتور می توانید درب را روان نمایید.
  • در موتورهای توبلار ( که موتور داخل لوله قرار دارد ) در سمت موتور نیاز به هیچ گونه روغن کاری ندارد و فقط در قسمت مخالف موتور که یاتاقان وجود دارد را روغن کاری نمایید.
  • در موتورهای سانترال ( که از نوع قدیمی تر هستند و موتور وسط لوله درام قرار دارد ) نیز می توانید قسمت تاج موتور را که حالت دنده تایم دارد گریس و روغن کاری نمایید.

گریس و روغن مناسب کرکره برقی

در موتورهای ساید و تیوبلار ( توبلار)  به هیچ عنوان از گریس استفاده ننمایید و بهتر است در صورت امکان با تهیه اسپری مخصوص روغن کاری DW40 این کار را انجام دهید و یا در غیر این صورت از روغن هایی که غلظت کمتری دارند استفاده کنید. در موتورهای سانترال بهتر است در قسمت تاج موتور از کریس مرغوب به مقدار کم استفاده نمایید.

دلایل خرابی کرکره برقی پارکینگ

 درب اتوماتیک کرکره ای معمولا برای فروشگاه ها و محل های کم تردد استفاده می شود ولی بعضا به دلیل فضای موجود و یا کم کردن هزینه، از درب های کرکره ای در پارکینگ منازل نیز استفاده می گردد. برای تهیه و نصب در کرکره ای پارکینگی به نکات ذیل توجه فرمایید.

استفاده از تیغه نامرغوب کرکره برقی

یکی از مهم ترین قطعات کرکره تیغه آن می باشد. قاعدتا استفاده از تیغه نامرغوب مشکلات بسیاری به همراه دارد. ولی نصب مرغوب ترین نوع تیغه که از مواد اولیه آلومینیوم با آلیاژ ۶۰۶۳ استاندارد و با استفاده از قالب های استاندارد در ساخت و تولید و عملکرد در برقی پارکینگ بسیار موثر است زیرا درب کرکره پارکینگ به مراتب کاربردی تر از فروشگاهی است و در صورتی که از مواد اول و جنس خوب استفاده نشود علاوه بر سر و صدای زیاد ، قلاب تیغه ها به مرور زمان گشاد شده و یا شکسته می شود.

همچنین نوع قالب آن از این لحاظ موثر است که در قالب های استاندارد، قلاب و جای قلاب تسمه ها ی تولید شده به صورت نیم گرد هستند که این مورد در حرکت تیغه ها و چرخش آن به دور کرکره بسیار مفید و موثر واقع می شود. هر چقدر قلاب ها انحنای بیشتری داشته باشد، حرکت تیغه بعدی به سهولت انجام می شود و باعث ایجاد سر و صدای کمتری می گردد. بنابراین اکثرا دلیل خرابی کرکره برقی مربوط به تیغه های نامرغوب می باشد.

نصب غیراصولی کرکره برقی

اجرای نصب در کرکره ای خود را به نصاب های مجرب که با استفاده از ابزار آلات به روز کار می کنند بسپارید. زیرا یکی از مهم ترین عوامل در نحوه کارکرد درب برقی طریقه اجرای آن می باشد. به این شرح که در نصب در برقی کرکره ای، فرمول هایی از جمله رعایت فاصله ها و تراز کردن و سایر مسائل مربوطه می باشد، که باید توسط نصاب های آموزش دیده انجام گردد. در غیر این صورت حتی با استفاده ار بهترین متریال، احتمال خراب شدن کر کره برقی پارکینگ شما بسیار زیاد است.

استفاده از موتورهای بی کیفیت کرکره برقی

در نهایت استفاده از موتورهایی که با کیفیت هستند و برای ترددهای بالا ساخته شده است، بسیار موثر می باشد. لازم به ذکر است که در حال حاضر بهترین نوع موتور برای درب برقی پارکینگ موتور ساید می باشد. این نوع موتور نیز با کیفیت های مختلف در بازار موجود می باشد. شما بهترین نوع موتور کرکره برقی پارکینگ را می توانید از دفتر حفاظتی کیمیا جویا باشید.

مدار فرمان کرکره برقی

از جمله مشکلات درب کرکره برقی پارکینگ مربوط به ریموت کنترل می باشد. در صورتی که ریموت شما کار نکند ممکن است از دستگاه و یا شاید از خود ریموت باشد. اگر می خواهید بدانید مشکل از کجاست در درجه اول در صورت داشتن ریموت یدک، آن را چک کنید و یا در غیر این صورت به قسمت رسیور ( مدار فرمان ) درب کرکره مراجعه نمایید. در اکثر مدار فرمان های در برقی کرکره ای دکمه بالا و پایین وجود دارد.

با فشار این دکمه می توانید از سلامت و یا عدم سلامت ریموت خود مطلع شوید. با فشردن دکمه ریسیور و کار نکردن درب ریموت شما خراب است ولی در صورتی که با فشردن دکمه های بالا و پایین رسیور درب کرکره برقی شما حرکت نکرد مشکل از رسیور و یا موتور می باشد.

خرابی سنسور چشم های کرکره برقی

مورد دیگری که ممکن است اتفاق بیفتد خرابی چشم های کرکره برقی ( سنسورها ) می باشد. سنسورها بین درب و کنار ریل در فاصله حدود  ۵۰ سانتی متر از زمین نصب می شوند. معمولا در صورتی که در برقی بالا برود ولی پایین نیاید ممکن است سنسور مشکل داشته باشد و یا جلوی فتوسل آن کثیف شده و یا شی ای قرار گرفته باشد. اول جلوی چشم را تمیز کنید و یا اگر جسمی قرار دارد آن را کنار بزنید. اگر مشکل برطرف نشد چشم درب اتوماتیک خراب است و نیاز به مراجعه به تکنسین دارید.

لازم به ذکر است یکی از بهترین راه های چک کردن عملکرد چشم ( با توجه به این مطلب که چشم ها جفت بوده و در دو طرف درب قرار دارد. ) این است که در مسیر راه چشم در برقی چیزی نباشد. برای تشخیص می توانید دست خود را جلوی چشم تکان دهید اگر چشم سالم باشد در یکی از دو طرف صدای ضعیفی شنیده می شود، که نشانه عملکرد رله  چشم است.

لازم است سیم کشی و سایر قسمت ها را جک کنید. اگر صدای شنیده نشد، یا چشم خراب است یا تغذیه به آن نمی رسد در ابتدا تغذیه را که ۲۴ یا ۱۲ ولت ورودی چشم کرکره برقی است چک بفرمایید اگر آمپر وجود داشت چشم در برقی شما قطعا خراب و نیاز به تعویض دارد و در صورتی که آمپر نداشت اشکال از مدار فرمان و یا قطعی سیم کشی می باشد.

 نکات تعمیر و سرویس کرکره برق

چرا سرویس و خدمات پس از فروش کرکره برقی و به طور کلی درب برقی مهم است؟ کرکره های اتوماتیک اغلب برای فروشگاه ها، مراکز تجاری، مغازه ها و… کاربرد دارند و می توان گفت جزئی از دکور محل به حساب می آیند پس مهم است که درب کرکره ای علاوه بر زیبایی، کارکرد درستی نیز داشته باشد. استفاده از کرکره های برقی غیر استاندارد با قطعات کیفیت پایین می تواند امنیت کسب و کار شما را به خطر بیاندازد.

کرکره برقی از قسمت های متفاوتی تشکیل شده است که هر کدام از این قسمت ها موظف انجام کاری هستند که در نوع خود بسیار مهم می باشند. اگر هر کدام از این قطعات و اجزاء خراب یا شکسته شوند می توانند عملکرد درب را مختل کنند. مثلا شکستن فنر یا تاب برداشتن ریل باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد کرکره برقی می شود. پس در نهایت موقع خرید در برقی کرکره ای قطعات مختلف دستگاه را بررسی کنید و از شرکت های معتبری که صادقانه بهترین جنس موجود در بازار را در اختیار شما قرار می دهند خرید کنید.

قبل از آمدن تکنسین برای سرویس درب اتوماتیک، خودتان دست به کار شوید و سعی کنید بفهمید مشکل درب از کجاست. در هنگام باز و بسته شدن کرکره ریل های آن را چک کنید. همچنین دقت کنید آیا در هنگام باز و بسته شدن درب صدایی بیشتر از حد معمول به گوش می رسد یا خیر. اگر باز و بسته شدن درب با صدای زیاد همراه است نیاز به روغن کاری دارد. با این کار عملکرد درب کرکره ای شما بهبود پیدا خواهد کرد. موتور را نیز بررسی کنید و ببینید با قبل چه فرقی کرده است شاید با ین کار بتوانید تشخیص دهید مشکل کرکره شما از کدام قسمت است.

سرویس کرکره برقی مغازه

سرویس کرکره برقی مغازه شما از دو نظر دارای اهمیت است: ۱- امنیت محل به آن بستگی دارد. ۲- ورود و خروج مشتریان شما از این درب ها انجام می شود و در هنگام بسته بودن مغازه نیز درب کرکره ای مغازه است که معرف آن است. پس بسیار مهم است که در برقی کرکره ای را از چه شرکتی خریداری کنید. شرکتی که علاوه بر ارائه جنس های درجه یک با قیمتی مناسب و منصفانه نصب درب را به درستی و دقیق انجام دهد و پس از نصب هم خود را در قبال سرویس دهی مسئول بداند و خدمات پس از فروش را نیز به خوبی انجام دهد.

علت صداهای غیر معمول کرکره برقی 

  • تلق تولوق تیغه ها در حین باز و بسته شدن درب که ممکن است به علت بی کیفیت بودن مواد استفاده شده یا برخورد تیغه ها با یکد یگر و یا کثیف و غبارآلود بودن تیغه ها باشد.
  • صداهای منقطع و شبیه به کشیده شدن ناخن روی آهن که ناشی از کند کار کردن کرکره و درگیر شدن آن با ریل آلومینیومی درب است.
  • صدایی نا بهنجار از موتور کرکره برقی در هنگام باز شدن درب که نشان از خراب بودن موتور و یا تحت فشار بودن آن دارد.

علت صدای غیر معمول کرکره قطعا به مراحل نصب کرکره برقی هم مربوط است. در صورت شنیدن صداهای اضافی و آزار دهنده از کرکره برقی، علاوه بر موارد بالا باید این قسمت ها هم بررسی شوند :

  • آهن کشی کرکره برقی
  •  صفحه پلیت کرکره برقی
  •  ریل کرکره برقی

روش های کاهش صدای کرکره برقی

  1.  اولین و ساده ترین روش شستن تیغه ها ( توصیه می شود فقط تیغه ها ) توسط آب پرفشار و مایع ظرفشویی می باشد.
  2.  افزایش قطر شافت و رول کرکره برقی که باعث کاهش اصطحکاک بین تیغه ها می شود.
  3. اضافه نمودن غضروف آلومینیومی بین تیغه ها
  4.  اگر موارد بالا صدا را کاهش نداد پس مشکل از بی کیفیت بودن تیغه ها یا خراب بودن موتور است. در مورد اول تیغه ها و در مورد دوم موتور باید تعویض شود.

چرا باید کرکره های قدیمی را با کرکره اتوماتیک تعویض کنیم؟

  1.  باعث زیبایی و آراستگی پارکینگ منازل و یا فروشگاه می شود.
  2.  تنوع رنگی آن زیاد است تا آنجایی که می توان در دکوراسیون فروشگاه یک هارمونی چشم نواز ایجاد کرد.
  3.  از امنیت بیشتری نسبت به کرکره های سنتی برخوردار است و به آسانی نمی توان آن را خراب کرد.
  4.  کار با آن راحت تر است زیرا نیازی به قفل کردن ندارد. ولی با این وجود در صورتی که نیاز به امنیت بیشتری دارید می توانید ار قفل هم استفاده کنید
  5.  در هر نوع آب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرد.
  6. قابلیت باز و بسته شدن دستی در صورت قطع برق را دارد.
  7.  استفاده نکردن از نیروی انسانی با استفاده از ریموت

دلایلی که کرکره برقی به تعمیر نیاز پیدا می کند.

  •  استفاده نادرست از کرکره برقی
  • برخورد ماشین به دربرقی پارکینگ
  •  ایجاد خسارات بر کرکره برقی به صورت عمدی
  •  استفاده از افراد غیر متخصص برای نصب کرکره های اتوماتیک

افزایش امنیت کرکره برقی

  1.  از نسل جدید کرکره‌های برقی که مجهز به سیستم کد دهی چرخان یا رولینگ کد هستند برای باز و بسته نمودن درب برقی کرکره‌ای خود استفاده نمایید.
  2.  استفاده از دوربین‌های مدار بسته نیز یکی از راه‌های بالا بردن امنیت کرکره‌ برقی است.
  3.  نصب جا قفلی کرکره برقی نیز می‌تواند باعث افزایش امنیت کرکره‌ در کرکره برقی در محل سکونت یا مغازه شما شود.
  4.  علاوه بر اینها سعی کنید هنگام باز و بسته نمودن درب برقی پارکینگ مطمئن شوید که درب به حالت نیمه باز نباشد.
  5.  زمانی که از درب اتوماتیک کرکره‌ای استفاده می‌کنید اطمینان حاصل کنید که درب به طور کامل بسته شده باشد.
  6. اگردرب اتوماتیک پارکینگی شما مجهز به قفل دستی است هنگام خروج از منزل یا محل کار حتماً قفل دستی را نیز ببندید و مطمئن شوید که کامل بسته شده است.

دفتر حفاظتی کیمیا با رزومه ای قوی و انجام صدها پروژه دولتی و خصوصی همواره آماده خدمت رسانی در زمینه فروش، نصب و خدمات انواع در برقی پارکینگی در اصفهان و همچنین مشاوره رایگان در زمینه خرید و ارائه بهترین قیمت درب اتوماتیک اصفهان می باشد. در صورت نیاز برای استعلام بهترین قیمت ها با شماره ۱۱-۳۶۶۳۳۰۱۰-۰۳۱ و یا ۰۹۱۳۱۰۸۵۵۶۰ تماس حاصل فرمایید.

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر یه سوال داشتم
    آیا سرد بودن هوا میتونه روی سرعت حرکت کرکره برقی تاثیری داشته باشه

    1. سلام وقتتون بخیر، بله عزیزم سرد شدن گیریس داخل گیربکس موتور و همچنین استحلاک بین تیغه ها در ریل ها می تواند باعث کند شدن سرعت حرکت کرکره برقی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *