جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آنچه در این مقاله می‌خوانید

اصفهان، خیابان سجاد، چهارراه سپهسالار ، خیابان ارباب، دومین دوربرگردان، ساختمان مهر، طبقه اول، دفتر حفاظتی کیمیا

مشاوره قبل خرید و استعلام قیمت انواع درب: 09131085560 - 03136633011 - 03136633010

تنظیم سرعت کرکره برقی + فیلم آموزشی
فهرست مطالب

تنظیم سرعت کرکره برقی

اگر شما نیز از خریداران درب اتوماتیک کرکره ای در اصفهان بوده اید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که چگونه سرعت کرکره برقی خود را تنظیم کنیم؟ زیرا ممکن است درب زودتر یا دیرتر از زمانی که ما می خواهیم بسته و یا باز شود که همین مورد می تواند در برخی مواقع مشکل ساز شود. از جمله موارد مهم و قابل توجه در زمینه تنظیم سرعت کرکره برقی این است که  مصرف کنندگان در این مورد معمولا درخواست بر افزایش سرعت در بالا و پایین رفتن درب کرکره ای دارند.

دفتر حفاظتی کیمیا با سابقه فراوان در ارائه درب برقی کرکره ای در اصفهان و با توجه  به تجربیات کسب شده در این زمینه ، راهکارهای مفید و موثری را به شما عزیزان ارائه می دهد. امید است مورد توجه و بهره برداری قرار گیرد.

( لازم به ذکر است که برخی از راهکارهای ارائه شده تخصصی بوده و ممکن است از عهده اشخاص عادی خارج بوده و نیاز به متخصص امر داشته باشد ولی آگاهی از آن می تواند در روند کار مفید و موثر باشد. )

چطور سرعت درب کرکره برقی را افزایش دهیم ؟

همان طور که در ظاهر امر مشخص است موتور مورد استفاده در درب های برقی کرکره ای می تواند مهم ترین نقش را در سرعت درب داشته باشد. معمولا در بازار سه نوع موتور کرکره ای وجود دارد.

۱- موتور سانترال ( مکانیزم شفت و فنر ) این مورد که تقریبا منسوخ شده است به خودی خود دارای سرعت بالاتری نسبت به سایر موتورهای موجود در بازار می باشد زیرا استفاده از فنرهایی که در سرتاسر مسیر شفت ( لوله درام ) تعبیه شده است، به قدرت و سرعت عملکرد موتور کمک قابل ملاحظه ای می کند. معمولا در این مورد نیاز به بالا بودن سرعت نیست. ولی در صورت لزوم دو راهکار برای بالا بردن سرعت کرکره وجود دارد.

  •  تعویض خازن و تقویت آن : در موتورهای سانترال معمولا یک خازن وجود دارد که یا از ابتدا ویا در اثر استفاده مکرر ضعیف شده که با تعویص آن و بالا بردن قدرت خازن مقدار قابل توجهی افزایش سرعت اعمال می گردد.
  • تقویت و تنظیم فنرها : همانگونه که قبلا بیان شده بود در مکانیزم درب های کرکره ای با استفاده از موتور سانترال، تعدادی فنر داخل کاسه فنر و بر روی لوله درام نصب شده که نقش آن کمک به موتور جهت حرکت در برقی کرکره ای می باشد. با تقویت فنرها به مقدار لازم و تنظیم آن ها می تواتبد به مقدار قابل توجهی در سرعت درب اضافه نمایید.

۲ – موتورهای توبلار : در مکانیزم درب های کرکره ای با استفاده از موتور توبلار، معمولا در سرعت موتور تغییر چندانی نمی توان ایجاد کرد، زیرا گیربکس آن پیچیده است و از چرخ دنده های خاص و متفاوتی تشکیل شده است. روش های تنظیم سرعت کرکره برقی به این صورت است.

  •  با تعویض موتور و استفاده از موتورهایی که RPM  بیشتری دارند سرعت را بالا ببرید.
  •  با نصب حلقه های تلفنی یا فلزی بر روی شافت ( لوله درام ) می توانیم قطر لوله را از ۹ یا ۱۱ سانت به ۱۶ الی ۲۲ سانت افزایش دهیم .با این عمل در هر دور چرخش لوله درام یه واسطه موتور، تعداد تیغه کرکره های بیشتری دور لوله درام قرار می گیرد. این عمل باعث افزایش سرعت کرکزه می گردد. ( لازم به ذکر است که برای انجام این کار در ابتدا باید محاسبه شود که دور لوله فضای لازم را داشته باشد و به سقف یا دیواره ها گیر نکند.

۳ – موتورهای ساید یا پارالل زنجیری : در ساختار استفاده از درب های  کرکره ای موتور ساید به دو صورت می توانیم سرعت درکرکره ای را بالا ببریم که بسیار موثر است.

روش اول : تعویض چرخ دنده ( خورشیدی )  در موتور ساید دو عدد چرخ دنده خورشیدی وجور دارد که یکی از آن ها روی موتور قرار گرفته و دیگری روی لوله درام قرار می گیرد. از طریق یک زنجیر تایم، این دو چرخ دنده به هم ارتباط و انتقال نیرو انجام می گردد. بالا بردن سرعت در این روش به این صورت است که با تعویض خورشیدی دوم که در سر لوله درام قرار دارد و تغییر سایز آن می توانید سرعت را افزایش یا کاهش دهید.

به این ترتیب که هر چقدر که چرخ دنده کوچک تر شود و از تعداد گام های آن کسر کردد، سرعت درب بیشتر می شود، ولی قدرت آن کاهش می یابد. ( البته با توجه به این که معمولا موتورهای ساید بسیار پرقدرت هستندو قدرت آن بیشتر از نیاز درب برقی می باشد معمولا مشکلی به وجود نمی آید ولی بهتر است با تکنسین مربوطه هماهنگ شود. ) و برعکس آن یعنی هر چه قدر که از خورشیدی بزرگتر استفاده شود و تعداد گام ها اضافه گردد از سرعت موتور کاسته وبه قدرت آن افزوده می گردد.

روش دوم : همان روشی است که در موتورهای توبلار هم نیز به آن اشاره شده به این صورت که با افزایش قطر لوله درام می توانیم سرعت درب را افزایش دهیم. لازم به ذکر است که در موتورهای ساید در صورت نیاز می توانیم با استفاده از هر دو روش ارائه شده افزایش سرعت قابل ملاحظه ای را اعمال کنیم ولی لازم است قبل از انجام آن از قدرت موتور و فضای کافی اطمینان لازم حاصل فرمایید.

فیلم آموزش تنظیم حد بالا و پایین کرکره برقی –

نقش اصلی در تنظیم حد بالا و پایین قرار گرفتن درب کرکره ای را میکروسوییچ مشخص می نماید. البته در برخی از مدارفرمان های فول آپشن موجود در بازار تایمری وجود دارد که از طریق تنظیم زمان، مقدار حرکت موتور را به سمت بالا و یا پایین مشخص می نماید.

درموتورهای تایمردار تنظیمات به صورت دقیق اتفاق نمی افتد. با توجه به ولتاژ و آمپر و با وجود خازن، این مقدار دقیق محاسبه نمی شود. در حقیقت لازم است که  یک

میکروسوییچ این اندازه را مشخص نماید.

تنظیمات میکروسوییچ درب اتوماتیک کرکره ای ( موتور ساید ) – تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی

بر روی موتور های ساید یک دریچه کوچک با یک قاب فلزی و یا پلاستیکی وجود دارد که با فشردن دو طرف قاب ضامن آزاد می شود. در زیر این قاب برای هر سمت یک یا دو میکروسوییچ در سمت راست یا چپ آن قرار دارد.در وسط نیز یک پیچ وجود دارد که دو عدد مهره در دو طرف این ماردون قرار گرفته است.

با آزاد کردن و چرخاندن این مهره ها متوجه تغییر محل قرار گرفتن آن می شوید. هر چقدر مهره ها به میکروسوییچ نزدیک شود، زودتر قطع شده و مقدار کمتری درب بالا و یا پایین می رود. با حد وسط و یا بالا قرار دادن درب کرکره می توانید جای قطع کردن میکروسوییچ را مشخص نمایید.

کارشناسان دفتر حفاظتی کیمیا توصیه می کنند برای تنظیم سرعت و یا هرگونه تنظیمات دیگر در رابطه با درب برقی، از تکنسین های این رشته و ترجیحا نصاب همان درب کمک بخواهید.

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *