جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آنچه در این مقاله می‌خوانید

اصفهان، خیابان سجاد، چهارراه سپهسالار ، خیابان ارباب، دومین دوربرگردان، ساختمان مهر، طبقه اول، دفتر حفاظتی کیمیا

مشاوره قبل خرید و استعلام قیمت انواع درب: 09131085560 - 03136633011 - 03136633010

مهم ترین نکات تعمیر درب اتوماتیک شیشه ای
فهرست مطالب

تعمیر درب اتوماتیک شیشه‌ ای در اصفهان یک فرآیند فنی است که شامل شناسایی، تشخیص و رفع مشکلات مختلف مرتبط با این نوع درب‌ ها می‌ شود. درب‌ های اتوماتیک شیشه‌ ای به دلیل استفاده گسترده در محیط‌ های تجاری، اداری و مسکونی، نیاز به نگهداری و تعمیرات دوره‌ ای دارند تا عملکرد بهینه و ایمنی آن‌ ها تضمین شود. تعمیرات به موقع و نگهداری مناسب درب‌ های اتوماتیک شیشه‌ ای می‌ تواند عمر مفید آن‌ ها را افزایش داده و از وقوع خرابی‌ های ناگهانی جلوگیری کند.

 تعمیر درب اتوماتیک شیشه ای

تعمیر درب اتوماتیک شیشه‌ ای نیازمند بررسی مشکلات مکانیکی، الکتریکی، یا الکترونیکی در سیستم درب برقی می باشد. برای شروع، نیاز است که مشکلات موجود در درب اتوماتیک شیشه‌ ای را شناسایی کنید. بررسی کنید که کدام قطعات دچار مشکل هستند؟ آیا مشکلات مرتبط با قطعات مکانیکی، الکتریکی یا الکترونیکی هستند؟

تعمیر اجزا و قطعات تشکیل دهنده درب اتوماتیک شیشه ای

تعمیر منابع تغذیه درب اتوماتیک شیشه ای : اولین مورد حائز اهمیت برای تعمیر در برقی منبع تغذیه می باشد زیرا هر گونه قطعی و یا نارسایی و کمبود آمپر می تواند، اختلال در عملکرد درب به وجود می آورد. بنابراین قبل از هر چیز برق ورودی را چک کنید و مطمئن شوید که برق ۲۲۰ ولت وصل باشد.

معمولا ترانس ها دارای ورودی ۲۲۰ ولت و خروجی ۲۴ ولت هستند. می توانید از طریق فاز متر و سپس ولتاژ سنج از ورودی برق اطمینان حاصل کنید و یا از روی بر جسب یا هولوگرام روی ترانس و یا ورودی مدار فرمان، ups برای برق اظطراری باشد سلامت باطری و ولتاژ خروجی آن را چک کنید. اگر برای درب اتوماتیک از باتری استفاده می شود فرسودگی باتری می تواند در عملکرد دستگاه اختلالی به وجود می آورد. پس در صورت خرابی باتری دستگاه بهتر است آن را تعویض کنید و یا باتری را از مدار خارج کنید.

مدار فرمان درب اتوماتیک شیشه ای | قفل مگنتی درب برقی شیشه ای | دفتر حفاظتی کیمیا

تعمیر مدار فرمان درب اتوماتیک شیشه ای

پس از تعمیر منبع تغذیه دومین موردی که باید به آن رسیدگی شود مدار فرمان در برقی است. در ابتدا بررسی کنید که فیوزها سالم باشند و در مدار فرمان سوختگی برد و یا قطعات وجود نداشته باشد. بعد از بررسی مدار فرمان، کلید تغییر وضعیت را نیز به همین گونه بررسی کنید و از سلامت برد و یا در صورت مکانیکی بودن از سالم بودن پلاتین ها مطمئن شوید و در آخر نیز در صورت وجود ریموت کنترل آن را چک کنید.

تعمیر ریموت کنترل درب اتوماتیک شیشه ای

برای تعمیر ریموت درب برقی شیشه ای ابتدا وضعیت باتری را بررسی کنید. . یکی یکی دکمه های ریموت در برقی شیشه ای را بزنید تا از سالم بودن LED  و دکمه های ریموت کنترل مطمئن شوید. در صورت خرابی دکمه های ریموت آن ها را تعویض و یا تعمیر کنید. مدارهای الکترونیکی را چک کنید و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض لازم انجام گردد. در انتها ممکن است ریموت نیاز به تنظیم مجدد با درب اتوماتیک داشته باشد. . بر اساس دستور العمل‌ های تولید کننده، ریموت را با درب هماهنگ کنید.

تعمیر موتور درب برقی شیشه ای

مهم ترین قطعه در قسمت قطعات الکترومکانیکی، موتور و گیربکس درب می باشد. در اکثر اپراتور های درب برقی شیشه ای از موتور های براشلش (brushless) که به معنای موتور های بدون ذغال می باشد استفاده می گردد. دلیل استفاده از موتور های براشلس این است که در طول روز ممکن است هزاران مرتبه درب باز و بسته شود و تردد بالایی داشته باشد.

ذغال موتور درب، یک وسیله مصرفی است و مداوم تمام می شود و موتور را از کار می اندازد. به همین دلیل استفاده از موتورهای براشلس در درب های برقی شیشه ای بسیار پر مصرف است. معمولا یک گیربکس ساده به قسمت جلوی موتور نصب می شود و یک قطعه به نام انکودر در انتهای موتور قرار دارد. وضیفه انکودر شمارش دور موتور و هماهنگی با دستگاه مرکزی می باشد.

در هنگام  نصب درب اتوماتیک و اتصال برق و پروگرام شدن درب، موتور با دور کند حرکت می کند و درب را به صورت آهسته باز و بسته می کند. در این هنگام نقطه انتهایی باز و بسته شدن درب را مشخص و به دستگاه مرکزی معرفی می کند و داخل دستگاه ذخیره می شود. بنابراین بعد از هر مرتبه باز و بسته شدن درب، قبل از رسیدن به انتهای باز و بسته شدن، درب از سرعت خود کم می کند تا ضربه ای وارد نشود. به این عمل دور آهسته یا دور دوم می گویند.

وظیفه قطعه انکودر این است که از طریق دیسکی که به شافت انتهای موتور متصل است مراحل فوق را کنترل کند. و از طریق یک فیش ۴ تا ۶ سیم به مدار فرمان انتقال دهد. اگر هنگام باز و بسته شدن درب سرعت دوم به موقع انجام نشد و یا درب اتوماتیک با سرعت نامنظم و یا حالت ضربه زدن باز و بسته شود مشکل از انکودر است و ممکن است فیش آن خارج شده باشد و یا اتصال مشکل داشته باشد یا دیسک انگودر موج برداشته و یا خراب شده است.

بعد از انجام مراحل بالا بر روی درب برقی شیشه ای یک بار دستگاه را ریست کنید و یا از برق خارج کنید و مجددا وصل کنید. موتور های درب اتوماتیک شیشه ای خیلی دیر خراب می شود ولی امکان خرابی در گیربکس و انکودر وجود دارد.

تعمیر قفل الکترومکانیک ( قفل برقی ) درب اتوماتیک شیشه ای

در تعمیر قفل برقی نیز همانند بقیه قطعات درب شیشه ای اتصالات الکتریکی، باتری یا منبع تغذیه، سیم‌ کشی و اتصالات و  قطعات  را بررسی کنید. قفل برقی درب اتوماتیک شیشه ای با دو مکانیزم مختلف می باشد.

قفل الکترومکانیک مگنتی : قفل برقی مگنتی شامل یک سیم پیچ مسی و یک سیم فلزی که از داخل به آن متصل شده است و یک شاسی که آن را در دستگاه ثابت می کند. در مدار فرمان الکترونیکی در هنگام قرار دادن دستگاه به حالت قفل، میدان مغناطیسی به وجود می آید و سیم به سمت جلو حرکت می کند و داخل سوراخی که در هانگرها ( قرقره ها ) وجود دارد فرو می رود و باعث می شود که درب قفل شود و با دست باز نشود.

بنابراین اگر سیم مورد نظر موقع قفل و یا باز شدن، دقیقا داخل هانگرها حرکت نکند؛ درب گیر می کند و باعث ایجاد اختلال می گردد. برای تعمیر قفل برقی درب اتوماتیک شیشه ای ابتدا قفل را از مدار فرمان خارج و سپس تعمیر و ریگلاژ کنید.

قفل موتوردار ( کتابی ) : قفل کتابی به قفل های موتورداری گفته می شود که از یک موتور کوچک به وسیله یک واسطه به یک پیم فلزی وصل است و به سمت جلو و عقب داخل هانگرها حرکت می کند و باعث قفل شدن و همچنین باز شدن درب می گردد. در قفل موتور دار به دلیل استحلاک ممکن است موتور خراب و یا ضعیف شده باشد. برای تعمیر قفل کتابی با بررسی و خارج کردن قفل از مدار در صورت خرابی رفع عیب شود و مجددا قفل را نصب کنید.

تعمیر سنسور درب اتوماتیک شیشه ای

تعمیر چشمی یا سنسورهای حرکت درب اتوماتیک شیشه‌ ای می‌تواند به بهبود عملکرد درب و افزایش ایمنی آن منجر شود. این سنسورها معمولاً برای تشخیص حضور اشیاء یا افراد در مسیر درب و جلوگیری از برخورد با درب استفاده می‌شوند. سنسورها در ۳ نوع حرکتی، پرده ای و چشم خطی مورد استفاده قرار می گیرد.

سنسور حرکتی درب برقی شیشه ای

سنسور حرکتی درب اتوماتیک شیشه ای | چشم حرکتی درب برقی شیشه ای ||سنسور در برقی شیشه ای | دفتر حفاظتی کیمیا

چشم حرکتی سنسوری است که هنگام نزدیک شدن افراد به درب برقی شیشه ای حرکت افراد را با توجه به نوع تنظیمات بررسی می کند و از طریق یک رله فرمان باز شدن را به مدار فرمان صادر می کند و مدار فرمان به موتور و قسمت حرکتی انتقال می دهد. این اتفاق در کسری از ثانیه رخ می دهد و عملکرد آن بسیار سریع است. تعمیر چشمی درب اتوماتیک شیشه ای نسبت به نوع مشکل متفاوت است. در صورتی که هنگام نزدیک شدن افراد به درب شیشه ای، درب نیمه باز و یا کلا باز نشود ولی سایر قسمت ها سالم باشد.

ابتدا درب قاب چشم را باز کنید. به صفحه فتوسل دسترسی پیدا می کنید اگر روی آن گرد و غبار نشسته بود و کثیف بود بعد از قطع کردن برق، سنسور را به وسیله مواد پاک کننده LCD  و یا اسپری مخصوص تمیز کنید. درب قاب چشم را بگذارید و مجددا برق دستگاه را وصل و استفاده کنید. در صورتی که مشکل کاملا برطرف نشد. از طریق تنظیمات دستگاه که معمولا به وسیله پتانسیومتر (ولوم) و یا دیپ سوئیچ انجام می شود. می توانید این کار را انجام دهید.

سنسور خطی درب اتوماتیک شیشه ای

سنسور خطی درب اتوماتیک شیشه ای | چشم خطی درب برقی شیشه ای | سنسور در برقی شیشه ای | دفتر حفاظتی کیمیا

چشم خطی در دو طرف درب برقی شیشه ای قرار دارد و وظیفه آن جلوگیری از برخورد درب هنگام بسته شدن، در صورتی که شخص و یا مانع بین درب می باشد. اگر چشم خطی خراب شود ویا تنظیم سنسور به هم بخورد، درب برقی یا بسته نمی شود و یا مکرر باز می شود. برای تعمیر سنسور خطی درب برقی شیشه ای ابتدا مطمئن شوید که جلوی فتوسل تمیز است.

در صورت تمیز بودن چشمی درب بررسی کنید که آیا سنسورها کاملا موازی و روبروی هم هستند یا خیر؟ در بعضی از موارد به علت برخورد اشیاء به فریم درب و جابجا شدن فریم چشم خطی نیز دیگر حالت موازی را ندارند و باعث ایجاد اختلال در عملکرد درب می شود.

سنسور پرده ای درب اتوماتیک شیشه ای

چشم پرده ای نیز مانند چشم خطی وظیفه جلوگیری از برخورد درب های متحرک با افراد و یا اجسام را دارد. با این تفاوت که به جای جفت بودن و در کنار درب قرار گرفتن، به صورت تکی و یا جفتی در بالای درب و در کنار سنسور حرکتی و در یک باکس قرار دارد. لازم به ذکر است که به مجموع سنسور حرکتی و سنسور پرده ای که در یک باکس قرار گرفته باشند چشم حرکتی – پرده ای می گویند.

یکی از مشکلات چشم پرده ای وجود نور شدید خورشید و یا لامپ های پر نور و یا سرامیک براق است که باعث ایجاد اختلال در عملکرد درب می شود و به عنوان تعمیر برای این اختلال چشم پرده ای درب اتوماتیک شیشه ای باید حساسیت چشم را کم کنید. فتوسل را در تنظیمات از شیشه دور کنید تا مشکل به وجود آمده برطرف گردد.

دفتر حفاظتی کیمیا با قریب به دو دهه تجربه در زمینه فروش، نصب و خدمات انواع درب اتوماتیک در اصفهان آماده ارائه خدمت و مشاوره رایگان در زمینه خرید و نصب درب اتوماتیک در اصفهان و ارائه بهترین قیمت درب اتوماتیک اصفهان می باشد. در صورت نیاز برای استعلام بهترین قیمت ها با شماره ۱۱-۳۶۶۳۳۰۱۰-۰۳۱ و یا ۰۹۱۳۱۰۸۵۵۶۰ تماس حاصل فرمایید.

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *