جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش باز کردن کرکره برقی بدون ریموت (موتورساید + موتور توبلار + موتور سانترال)

آدرس دفتر و نمایشگاه

اصفهان، خیابان سجاد، چهارراه سپهسالار ، خیابان ارباب، دومین دوربرگردان، ساختمان مهر، طبقه اول، دفتر حفاظتی کیمیا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اصفهان، خیابان سجاد، چهارراه سپهسالار ، خیابان ارباب، دومین دوربرگردان، ساختمان مهر، طبقه اول، دفتر حفاظتی کیمیا

مشاوره قبل خرید و استعلام قیمت انواع درب: 09131085560 - 03136633011 - 03136633010

آموزش باز کردن کرکره برقی بدون ریموت (موتورساید + موتور توبلار + موتور سانترال)
فهرست مطالب

بدون شک امروزه درب اتوماتیک کرکره ای در اصفهان از درب های برقی بسیار پرطرفداری است که در مکان های مختلف از جمله درب پارکینگ ساختمان های مسکونی، درب فروشگاه ها، محافظ پنجره در ویلاها و… کاربرد دارد. در چند ساله اخیر با توجه به قطعی های برق در کشور عزیزمان این نگرانی برای صاحبان درب برقی پیش آمده است که در صورت قطع برق چگونه باید در کرکره برقی خود را باز و بسته کنند.

یا این سوال که چگونه کرکره برقی را بدون ریموت باز کنیم و یا بالا بردن کرکره برقی بدون برق و ریموت به چه صورت انجام می شود. به همین منظور در ادامه به توضیح نحوه باز کردن کرکره برقی بدون ریموت پرداخته ایم.

سیستم برق کرکره برقی

همانطور که از نام کرکره برقی مشخص است، کرکره ای است که به وسیله نیروی برق باز و بسته می شود. زمانی که شما کلید ریموت را فشار می دهید فرمان باز یا بسته شدن درب به کرکره ارسال می گردد و درب به وسیله نیروی الکتریکی یا برقی به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست شروع به حرکت می کند. نیرویی که باعث حرکت اتوماتیک کرکره می شود برق است که از طریق سیم ها به آن می رسد، پس بخش سیم کشی کرکره از قسمت های بسیار پر اهمیت نصب کرکره برقی است.

سیستم برق کرکره برقی از این رو اهمیت دارد که اگر اشتباهی هر چند کوچک در آن رخ دهد می تواند کارکرد در برقی کرکره را به طور کلی مختل کند و یا در برخی از مواقع به تجهیزات و قطعات آسیب جدی وارد کند. اولین قطعه مهم در سیستم برق کرکره اتوماتیک موتور آن می باشد و شما برای شناخت سیستم برق کرکره باید در مورد نوع موتور کرکره برقی خود اطلاع داشته باشید.

معمولا برای نصب درب برقی کرکره ای در اصفهان از موتور های توبلار و یا ساید استفاده می شود که هر کدام بر اساس نوع کارکرد، نصب و سیم کشی متفاوتی دارند. قطعه بعدی در سیستم کرکره برقی رسیور یا مدار کنترل کرکره ای است که دارای 5 ورودی و 2 خروجی می باشد. یک ورودی برای بالا بردن کرکره برقی، یک ورودی برای پایین آوردن، یکی از ورودی ها مشترک و دو ورودی دیگر نیز به چشمی و فلاشر تعلق دارد.

  • رسیور کرکره برقی را چگونه تنظیم کنیم و به ریموت ها کد دهیم؟

اگر این سوال برای شما پیش آمده و شما از خریداران درب برقی هستید باید گفت بهتر است این کار را به نصاب خود بسپارید زیرا رسیور بخش مهمی از کرکره برقی شما است و هر گونه اشتباه در تنظیم آن می  تواند متحمل هزینه برای شما باشد. اما به طور کلی باید گفت رسیور از دو کانکتور تشکیل شده است که کانکتور اول برای ورودی فاز و نول و برق 220 ولت و کانکتور دوم نیز برای اتصال رسیور به موتور می باشد. هر کدام از کانکتور ها سه سیم رنگی به رنگ های آبی، مشکی و قهوه ای دارند.

باز کردن کرکره برقی بدون ریموت

همانطور که در بالا گفته شد اساس کار درب اتوماتیک کرکره ای با نیروی برق می باشد. در سال های اخیر که قطعی برقی در کشور عزیزمان به شدت افزایش یافته است عده ای از مشتریان از خرید کرکره برقی اجتناب کرده اند زیرا فکر می کنند پایین کشیدن کرکره برقی وقتی برق نیست امکان پذیر نمی باشد که این فکر کاملا اشتباه است. اما باید توجه داشته باشید که پایین آوردن کرکره برقی هنگام قطع برق و یا حتی بدون ریموت امکان پذیر است.

در این قسمت از مقاله نحوه پایین آودن کرکره برقی و همچنین بالا بردن کرکره برقی بدون ریموت یا هنگام قطع برق را توصیح می دهیم. طراحان درب اتوماتیک کرکره ای برای زمان های قطع برق دو راه حل قرار داده اند:

  1. استفاده از موتورهای باطری دار : استفاده از موتور های باطری دار معمولا توصیه نمی شود زیرا علاوه بر اینکه هزینه بالاتری نسبت به موتور های عادی دارند، باطری آن ها نیز دارای تاریخ انقضا می باشد و پس از یکسال باید باطری را عوض کنید.
  2. استفاده از خلاص کن های موتور و دستی کردن کرکره اتوماتیک

اما در صورت استفاده از موتور باطری دار در نبود برق نیز کرکره شما همانند حالت عادی کار خواهد کرد. قبل از هر چیز باید بدانیم که نوع موتور چیست؟ موتور ساید، موتور توبلار یا موتور سانترال ، بسته به نوع درب، نحوه بالا و پایین آوردن کرکره برقی متفاوت است.

باز کردن کرکره برقی بدون ریموت (موتورساید)

 بالا بردن در برقی کرکره ای با موتور ساید بدون برق فقط با استفاده از زنجیر خلاص کن (که شبیه ونچ های چرثقیل است) و باید به آن دسترسی داشته باشیم امکان پذیر است. به این صورت که وقتی زنجیر خلاص کن را به سمت عقربه های ساعت بچرخانیم درب به  سمت بالا و هنکامی که برعکس عقربه های ساعت بچرخانیم درب به سمت پایین حرکت می کند. البته اگر موتور باطری دار باشد و باطری نیز سالم باشد، نیاز به چنین کاری نیست. در حال حاضر بیشتر موتورهای ساید درب های کرکره ای به صورت بدون باطری طراحی شده است زیرا قیمت آن بالاتر است و هزینه نگهداری زیادی دارد.

پس اگر موتور بدون باطری باشد فقط از طریق زنجیر خلاص کن می توانیم درب را به طرف بالا و پایین حرکت دهیم، البته این کار به کندی انجام می گردد. (یعنی وقتی زنجیر را یک دور می چرخانیم فقط 1 الی 2 میلی متر حرکت می کند) در موتورهای ساید بدون باطری برای پایین آوردن کرکره برقی هنگام قطع برق، دسته کلاجی زیر موتور قرار دارد این دسته را که فشار دهید، کلاج آزاد می شود و با قدرت جاذبه زمین درب به سمت پایین حرکت می کند. به این موضوع توجه کنید که وقتی درب به نزدیکی زمین رسید، بلافاصله کلاج را رها کنید که به زمین برخورد نکند و تیغه ها خراب نشوند.

باز کردن کرکره برقی بدون ریموت (موتور توبلار)

موتور توبلار موتورهایی هستند که داخل لوله قرار می گیرند و اصلا موتور دیده نمی شود. معمولا موتور توبلار مصرف کمتری نسبت به موتور ساید در درب های کرکره ای دارد و خلاص کردن آن به صورت دستی کار بسیار پیچیده ای می باشد. برای بالا و پایین آوردن درب با موتور توبلار سمت چپ و راست لوله را نگاه کنید قلابی را می بینید، با استفاده از آچار خیلی آرام و آهسته قلاب را بچرخانید، درب به سمت بالا یا پایین حرکت می کند. به طور کلی کار فوق العاده دشواری است.

باز کردن کرکره برقی بدون ریموت (موتور سانترال)

موتور سانترال بسیار قدیمی است و مدت زمان زیادی است که به خاطر مسائل و مشکلاتی که داشته از جمله شافت و فنری بودنش، مکانیزم آن و شکل درب و خرابی فنرها منسوخ شده است. در موتورهای سانترال خلاص کن از طریق یک سیم کلاج که دقیقا مانند سیم ترمز دوچرخه است از موتور به یک دسته یا باکس اهرمی وصل شده که با کشیدن آن کلاج آزاد شده و می توان درب کرکره را با دست به سمت بالا و پایین حرکت داد و در را باز کرد.

بالا بردن کرکره برقی بدون زنجیر

اگر کرکره برقی شما دارای مشکلی است و نمی‌توانید از مکانیزم برقی برای بالا بردن درب استفاده کنید، می‌توانید از روش‌های دستی برای بالا بردن کرکره برقی استفاده کنید. یکی از روش‌های معمول برای این کار استفاده از شافت دستی کرکره است. این دستگاه معمولاً در نزدیکی کرکره یا در داخل جعبه کرکره وجود دارد. برای دسترسی به شافت شما باید قسمتی از پوشش کرکره را باز کنید. سپس آن را به صورت دستی چرخانده و کرکره را به بالا ببرید. این عمل ممکن است بسته به وزن و ابعاد کرکره نیاز به کمی قدرت داشته باشد.

هنگامی که کرکره به ارتفاع مورد نظر برسد، دسته دستی را توقف دهید. در این مرحله می‌توانید پوشش کرکره را دوباره ببندید و کرکره را در موقعیت مطلوب قرار دهید. مهم است به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از دسته دستی یا شافت دستی کرکره برقی برای بالا بردن کرکره ممکن است نیاز به قدرت و توان فیزیکی داشته باشد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر نمی‌توانید کرکره را به صورت دستی بالا ببرید یا مشکل دیگری وجود دارد، بهتر است به یک تکنسین متخصص مراجعه کنید

روش های باز کردن کرکره برقی بدون برق

برای باز کردن در کرکره ای بدون برق و با دست باید موتور آن را در حالت خلاص قرار دهید و برای این کار نیز نیاز دارید که نوع موتور را بدانید تا بر اساس آن نحوه آزاد کردن گیربکس و خلاص کردن موتور مشخص شود.

موتور ساید و موتور توبلار دو نوع موتور کرکره برقی هستند که معمولا برای نصب درب اتوماتیک کرکره ای به کار برده می شوند و هر کدام نحوه عملکرد متفاوتی دارند. موتور ساید که به موتور زنجیری نیز معروف است دارای زنجیر خلاص کن می باشد که برای بالا بردن دستی کرکره باید این زنجیر را در جهت ساعت گرد چرخاند.

علاوه بر آن در موتور ساید یک ضامن وجود دارد که باید ضامن را نیز در حالت خلاص قرار داد. موتور های توبلار نیز دارای کلید خلاص کنی هستند که در زمان قطع برق با چرخاندن کلید به سمت راست موتور در حالت خلاص قرار گرفته و می توان کرکره را با دست حرکت داد.

باز و بسته کردن کرکره برقی بدون ریموت 

اکنون برای شما توضیح می دهیم مواقعی که برق هست ولی ریموت کنترل در دسترس نیست، برای بالا و پایین آوردن کرکره چه کارهایی باید انجام دهید. معمولا در کرکره های برقی برای فرمان دادن به موتور کنترل باکسی وجود دارد. اگر موتور بدون باطری باشد کنترل باکس آن (18×10) می باشد و کنار آن دکمه های stop – up – Down  وجود دارد که از طریق آن ها می توانید درب را بالا، پایین و یا متوقف کنید. معمولا اکثر رسیورها به همین طریق عمل می کند.

بعضی از رسیورهای قدیمی به این صورت است که باید برد دستگاه را باز کنیم و از داخل رسیور دکمه های  stop – up – Down  را پیدا کرده، سپس کرکره را باز یا بسته کنیم بدون این که احتیاجی به ریموت داشته باشیم. و اما موتورهای ساید باطری دار که UPS  دارند رسیورهای بزرگی وجود دارد که گیرنده های مدار فرمان آن ( 30×20 ) است. چون باتری هم داخل همان رسیور می باشد و روی خود برد دکمه های stop – up – Down  را دارد با استفاده از این دکمه ها می توانیم درب کرکره ای را بالا، پایین و متوقف کنیم.

سخن پایانی

ما در این مقاله برای شما همراهان عزیز توصیح دادیم که باز کردن کرکره برقی بدون ریموت چگونه انجام می شود. همچنین پایین آوردن و بالا بردن کرکره برقی هنگام قطع برق را با موتورهای مختلف برای شما تشریح کردیم. اکنون شما با مطالعه این مقاله می دانید که چگونه کرکره برقی را بدون ریموت ببندید و یا پایین آوردن در برقی کرکره ای بدون ریموت به چه صورت انجام می پذیرد.

دفترحفاظتی کیمیا با بیش از یک دهه تجربه در زمینه نصب و خدمات انواع درب اتوماتیک و قفل در اصفهان آماده ارائه خدمت و مشاوره رایگان در زمینه نصب و خرید درب اتوماتیک در اصفهان می باشد. درصورت نیاز برای بهره مندی از این نوع خدمات و یا استعلام بهترین قیمت ها با شماره 11-36633010-031 و یا 09131085560 تماس حاصل فرمایید.

4.1/5 - (27 امتیاز)
مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *