آشنایی با ساختار جک اتوماتیک بازویی و اجزای تشکیل دهنده آن کمک میکند که نصابان جک دید وسیع تری نسبت به این قطعه داشته باشند. در این مقاله منظور از جک برقی تمام قطعاتی است که به باز و بسته کردن درب کمک میکند مانند سنسور چشمی، مدار فرمان، بازویی جک.
ساختار جک بازوئی
- استاتور یا سیم پیج:
استاتور یا سیم پیچ قطعه ای است که در موتور جک به عنوان قطعه ثابت حساب میشود. استاتور به شکل استوانه ای میباشد که قطعات تشکلیل دهنده آن از لایه های فلزی ساخته شده و به هم متصل گردیده اند.
وظیفه اصلی استاتور در جک پارکینگ ایجاد یک میدان مغناطیسی میباشد. به طور کلی میتوان گفت که استاتور از 3 قطعه اساسی به نام های قاب ، هسته و سیم پیچ ساخته شده است.
سیم پیچ در داخل هسته استاتور قرار گرفته است که این قطعه انرژی لازم برای تبدیل انرژی میدان مغناطیسی را تولید میکند. جنس استاتور از آلومینیوم و آهن میباشد که قطعات تشکیل دهنده آن مانند سیلندر تو خالی بوده که به یکدیگر متصل شده اند. در هر سیم پیچ یک هسته قرار گرفته که آهنربای مغناطیسی را ایجاد کرده است و استاتور را برای استفاده از منبع Ac آماده میکند.
تعدد قطب هایی که یک موتور Ac میتواند داشته باشد به تعداد پیچه هایی که یک استاتور میتواند داشته باشد بستگی دارد. با اتصال استاتور به منبع AC میدان مغناطیسی به صورت چرخنده تولید میشود. - رتور:
رتور جک پارکینگ قسمتی از جک میباشد که به صورت متحرک در موتور الکتریکی وجود دارد. نام دیگر رتور چرخانه میباشد که این قطعه از یک هسته که خود از چند تکه ساخته شده است تشکیل شده است.
از دیگر قطعات تشکیل دهنده رتور استوانه ای میباشد که بر روی آن شکاف هایی موازی قرار گرفته است که این شکاف ها وظیفه جذب رسانا ها را بر عهده دارد.
این شکاف ها در واقع از آلومینیوم و فلزات ساخته شده است که قسمت انتهایی آن ها به صورت اتصال کوتاه در آمده اند. در قسمت انتهایی رتور قطعه ای به شکل مارپیچ قرار گرفته شده است که این قطعه میتواند انرژی تولید شده در رتور را به چرخدنده برنجی منتقل کند.
بهتر است که جنس رتور مقاوم تر از جنس چرخدنده برنجی باشد زیرا در حین کار کردن احتمال آسیب به رتور کمتر باشد. در این صورت اگر جک درب پارکینگ خراب شود هزینه تعمیر فقط برای تعویض چرخ دنده میباشد و هزینه زیادی برای تعویض رتور پرداخت نخواهید کرد. - دنده برنجی:
چرخ دنده برنجی از جمله قطعاتی در ساتار جک درب پارکینگ هستند که میتوانند نیروی تولید شده بین دو قطعه را منتقل کنند.
بدنه چرخ دنده جک پارکینگ به صورت دندانه دندانه میباشد که این دندانه ها در حین کار کردن با دندانه هی چرخ دنده مجاور درگیر شده و نیروی بین چرخ دنده ها به یکدیگر منتقل میشود.
همان طور که گفته شد قطعه رتور در داخل استاتور قرار گرفته و این قطعه میتواند چرخ دنده را به حرکت درآورد.
چرخدنده جک پارکینگ به شفت گیربکس متصل است. گیربکس حرکات چرخشی که چرخ دنده ایجاد میکند به قطعه ای به نام میل ماردان منتقل میکند و آن را به چرخش در میاورد.
در واقع میل ماردان قطعه که به نام مهره ماردان را جلو و عقب میکند و مانند پیچی آن را حرکت میدهد.
در جک قطعه ای به نام شفت استیل وجود دارد که این قطعه به مهره ماردان وصل است و زمانی که مهره ماردان حرکت میکند باعث باز و بسته شدن درب میشود. - میل ماردان:میل ماردان جک درب پارکینگ قطعه به شکل مارپیچ میباشد که وظیفه اصی این قطعه تبدیل نیروی چرخشی موتور به حرکات رفت و برگشتی میباشد. این قطعه به شفت گیربکس وصل میشود و کار به حرکت درآوردن پیستون جک درب پارکینگ را انجام میدهد.
دفترحفاظتی کیمیا با بیش از یک دهه تجربه در زمینه فروش، نصب و خدمات انواع درب اتوماتیک در اصفهان آماده ارائه خدمت و مشاوره رایگان در زمینه خرید و نصب درب اتوماتیک در اصفهان و ارائه ی بهترین قیمت درب اتوماتیک اصفهان میباشد. درصورت نیاز برای استعلام بهترین قیمت ها با شماره 11-36633010-031 و یا 09131085560 تماس حاصل فرمایید.